Sviatok Zjavenia Pána je veľmi sympatický. Predstavuje nám troch mudrcov, ktorí prišli do Betlehema, aby sa poklonili novonarodenému Mesiášovi. Posolstvo a myšlienka tohto sviatku je veľmi hlboká. Mieri na námahu a cieľavedomosť, ktorú musí každý z nás podstúpiť, ak chce nájsť nielen Boha, ale i seba.
Pastieri a mudrci
Pozrime sa na túto myšlienku bližšie. Premýšľal
som nad postavami, ktoré sa
pohybovali okolo novonarodeného Ježiša. Zvlášť ma upútali dve skupiny: pastieri a mudrci. Je zaujímavé tieto dve skupiny porovnať.
Obe sa totiž prišli pokloniť Ježišovi. Už vopred poviem, že hoci pastieri sú sympatickou skupinou ľudí – veď vianočné koledy sú ich plné – predsa nemajú
nám až tak čo povedať. Je tomu
tak preto, že naša životná cesta
sa im nepodobá. Pastieri boli
jednoduchými ľuďmi. Ježiša nehľadali. Skorej sa nechali k jeho nájdeniu dohnať. Vyzýva a vedie ich jeden veľmi uhovorený anjel. Povie im o každom detaile: kde môžu Krista nájsť, kto je tam s ním, ako sa tam môžu dostať. Keď pastieri prídu k jaskyni, anjel sa im zjaví
znova, aby im potvrdil, že sú
na správnej ceste a keď sa
vrátia, po ceste ich sprevádza celý nebeský zbor svojím spevom. Títo pastieri nemajú žiadne pochybnosti,
žiadne otázniky, žiadne problémy, žiadnych prenasledovateľov, žiadne tajomstvo. Nemusia hľadať informácie. Boli im všetky ponúknuté. Dostali, čo potrebovali.
Podobnosť s hľadajúcimi
mudrcmi
Toto je síce sympatické, aj príťažlivé, no
toto nie sme my. Náš život je trocha komplikovanejší.
Podobáme sa viac hľadajúcim
mudrcom ako pastierom. Náš
život, naša životná cesta sa podobá ceste
mudrcov. Sme hľadačmi. A tým aj pútnikmi.
Človek je vo svojej podstate pútnikom.
Táto myšlienka nám vyskočí v celej vypuklosti, keď si prejdeme ústnu tradíciu národov sveta. Takmer v každom národe nájdeme v rozprávkach
alebo národných povestiach myšlienku tzv. cesty hrdinu. Cesta hrdinu je cestou ľudského i duchovného dozrievania
človeka. Zoberme si za príklad povedzme
typickú šablónu slovenských rozprávok.
Janko, mladý človek, sa rozhodne na žiaľ všetkých odísť z domu. Matka mu nabalí, vyprevadí ho a on si kráča, nevedno kam. Po ceste sa stretne s nejakou bytosťou, ktorá sa mu príjemne
prihovorí a dá mu niečo na pamiatku, čo mu môže byť užitočné neskôr. Môže to byť palica, prsteň alebo čižmy. Ide ďalej, až príde do krajiny, v ktorej je
smútok. Drak uniesol
princeznú. Nikto ju nemôže z
jeho pazúrov vyslobodiť. On sa
na to podujme. Draka zmárni. Pritom
mu pomôže vec, ktorú dostal dávno
od spomínanej bytosti. Princeznú si zoberie za ženu a vráti sa domov
a žijú, kým nezomrú. Táto schéma má
tisícky variácií. Napríklad: pútnik nie
až na vrchole cesty, ale po ceste stretáva množstvo nebezpečenstiev,
napríklad zvierat, bosoriek, ľstivých jedincov, zbojníkov a pod. No čoskoro sa k nemu pridá sprievodca, ako napríklad líška k Malému princovi, Rafael k Tobiášovi, Virgílius k Dantemu a pod.
Tri fázy cesty hrdinu
V každom prípade má typická cesta hrdinu tri fázy: odchod, zápas, návrat. Odchod je obyčajne vyprovokovaný hlbokým stavom nespokojnosti, a to aj napriek tomu, že človeku navonok všetko vychádza a všetko dobre funguje. Základné otázky, ktoré sa za týmto stavom nespokojnosti nachádzajú, sú: Nejestvuje nič lepšie? Nemohol by som sa stať niečím viac než som? Nie je vo mne potenciál k niečomu hlbšiemu? Akonáhle však človek odíde do neznáma, prichádza k spomínanému zápasu. Ide o zápas so sebou samým, so svojimi slabosťami alebo hriechmi. Je tam pýcha, samoľúbosť, sebaspravodlivosť, chamtivosť, láska k pôžitku a pod. Tieto neresti sa pre nás stávajú blokmi v napredovaní v našej ceste. Tu si ale uvedomíme, že sami tento zápas s prekážkami úspešne zavŕšiť nedokážeme. Preto potrebujeme buď sprievodcu alebo niečo, čo by nám pomohlo sa s týmto všetkým vyrovnať, prípadne to premôcť. Často vec, ktorá nám je riešením, môže byť nepríjemná na prvý pohľad, no príjemná, keď ju predsa použijeme. Napríklad ovocie z odporného stromu (alebo ovocie Turian, ktoré „smrdí ako peklo, no chutí ako nebo“). Po tomto všetkom sa potom človek vracia domov – pretransformovaný. Cesta hrdinu je nutná pre každého, ak má dozrieť; t.j. nájsť Boha i seba. Nie je ju však schopný začať človek, ktorý je spokojný so sebou alebo s tým, čo robí. Preto kresťanstvo bude vždy náboženstvom krízy, ako hovorí teológ Robert Baron:
„Kresťanská teológia logicky začína vtedy, keď stojíme zoči voči kríze; t.j. pocitu, že niečo v nás alebo s nami nie je v poriadku. Kresťanstvo nie je vo svojej podstate mysticizmom alebo systémom kontemplácie. Je to skorej náboženstvo spásy, ktoré ponúka riešenie základného existenciálneho problému. Ak necítime v sebe problém odpovede, ktoré ponúka, kresťanstvo sa nám stane absurdným. Je teda podstatným – ako prvý krok – aby sme sa prebudili z pocitu učičíkanosti do dramaticky silného pocitu, že všetko nie je v poriadku.“
To je aj dôvod, prečo kresťanstvo neoslovuje ľudí, ktorí majú všetkého hojnosť.
Mudrci sú povzbudením k hľadaniu
Traja mudrci preto ostatnú pre nás vždy symbolom
čohosi krásneho a vznešeného. A vždy,
nech budeme v akomkoľvek
veku, budú pre nás výzvou i povzbudením, aby sme sa vybrali na cestu hľadania
toho, kto by nám mohol zásadne pomôcť k vyriešeniu nielen našich problémov, ale
aj k nájdeniu seba a Boha – čo je vlastne to isté.
Spasiteľ k nám hovorí v každej etape nášho života
Istá legenda hovorí, že Gašpar, Baltazár a Melicher boli ľuďmi rozdielneho veku. Gašpar bol mladík, Baltazár bol muž stredného veku a Melicher bol starec. Keď prišli do Betlehema k jaskyni, vstupovali do vnútra po jednom. Prvý vstúpil – samozrejme – Melicher, ako muž v zrelom veku. Vo vnútri našiel muža vo svojom vlastnom veku. Hneď si rozumeli. Rozprávali sa o minulých veciach, spomínali, robili všeobecné závery z konkrétnych udalostí, no predovšetkým sa u nich prejavoval pocit vďačnosti. Baltazár – muž v strednom veku – keď vstúpil do jaskyne, zasa sa stretol s učiteľom v strednom veku. Rozprávali sa o vodcovstve a zodpovednosti. A konečne, keď vošiel do jaskyne mladý Gašpar, stretol sa s mladíkom svojho veku. Mladík mal v sebe črty nadšenia, túžob po niečom významnom. Rozprávali sa spolu o zmenách a o prísľuboch života, ktorý je pred nimi. Keď každý skončil návštevu, po jednom zobrali svoje dary a vstúpili spolu. No v jaskyni našli iba malé 12-dňové nemluvňa. Neskôr pochopili. Spasiteľ k nám hovorí v každej etape nášho života. Starí počujú volanie k bezúhonnosti a múdrosti; ľudia v strednom veku k produktivite a zodpovednosti; a mladí ľudia k identite a intimite.
Text pripravil: P. Milan Bubák SVD pre časopis „Hlasy z domova a v misií“ 1/2016
Našli ste na stránke chybu? Upozornite nás, aby sme ju čím skôr odstránili. Ďakujeme!